+ 420 736 754 372
fakticky.workshopy@gmail.com

Materiály

Koncepce mediální výchovy – 4. hodina: Není jen černá a bílá

Cíle: Porozumění textu  Práce s textem  Diskuze a prezentace svých myšlenek ve skupině Dělba práce, spolupráce ve skupině Předsudky, polarizace, genderové stereotypy Předmět: Český jazyk Člověk a jeho svět Příběh, který mají děti v učebnici: “No tak dej tu mapu sem, Majdo, ať se někam dostaneme,” rázně bere Hynek spolužačce kus papíru z rukou. “My…
Více

Koncepce mediální výchovy – 3. hodina: Jak nepodlehnout stereotypům

Cíle: Porozumění textu  Práce s textem  Diskuze a prezentace svých myšlenek ve skupině Stereotypy Vcítění se do druhého Předmět: Člověk a jeho svět Český jazyk Příběh, který mají děti v učebnici: Po vlně nevole, kdy Ondrovi rodiče tajně sledovali, co dělá na mobilu, se konečně všechno vrátilo do normálních kolejí. Ondra rodičům odpustil a oni…
Více

Koncepce mediální výchovy – 2. hodina: Je tato stránka pro mne?

Cíle: Bezpečnost na internetu Diskuze a formulování myšlenek Posuzování obsahu Předmět: Český jazyk Člověk a jeho svět Vlastivěda Materiály: Semafor – tři kolečka, která si dítě vybarví podle semaforu (viz obrázek níže) Metodika: 1) Ptáme se dětí, jak se mají chovat bezpečně, když jsou venku samotné, bez kohokoli staršího (snažíme se je dovést k tomu,…
Více

Koncepce mediální výchovy – 1. hodina: Umím rozlišit názor a fakt?

Cíle: Práce s textem Porozumění textu Rozlišení názoru a faktu Diskuze a prezentace svých myšlenek ve skupině Vcítění se do pohledu druhé osoby Předmět:  Český jazyk Člověk a jeho svět Vlastivěda Příběh, který mají děti v učebnici: Crrrrrr! Ten budík je ale nahlas! Ondra zívá, protahuje se a protírá si oči. Kdepak, dneska není jen…
Více

NovinaDřina – Rozhlasová reportáž

Radio, rozhlas, podcast… tyhle věci mají jedno společné – všechny si můžeme poslechnout. Rozhlasová reportáž se skládá ze zvuků, které posluchači přiblíží, co se na místě děje.  VÝZVA PÁTÁ: ROZHLASOVÁ REPORTÁŽ Dnešní úkol je jasný. Zachytit pouze zvukem, co se kolem tebe děje. Dnes se pokus o to, vytvořit reportáž z přírody. V reportáži můžou…
Více

NovinaDřina – Videoreportáž

Máme tady čtvrtý díl naší NovinaDřiny, prozatím jsme se bavili o reportáži, rozhovoru a naposledy o fotoreportáži. Chybí nám ovšem ještě jedna důležitá součást novinařiny, a to jsou videoreportáže. Právě videoreportáže jsou v médiích stále oblíbenější. Jedním z důvodů je hlavně rozvoj sociálních sítí a stále lepší technika, kterou máme neustále k dispozici. Už nepotřebujeme…
Více

NovinaDřina – Fotoreportáž

Jak vypadá novinář? Většina z nás si nejspíš představí reportéra v televizi nebo člověka, který píše do novin. Ti kreativnější si možná vzpomenou na paparazzi, ale málokomu se vybaví reportážní fotografové. V dnešní NovinaDřině se zaměříme právě na ně.  Fotografie je důležitá zejména pro noviny a webové zpravodajství. Obrazy lidské oko upoutají snadněji, než samotný…
Více

NovinaDřina – Rozhovor

Je tu druhá NovinaDřina! V minulém díle jsi se dozvěděl/a, že být novinářem může vyžadovat i poměrně dost kreativity věnuješ-li se publicistice. Svou vlastní kreativitu sis mohl/a vyzkoušet při psaní reportáže. Dnes ti prozradíme, jaká je nejdůležitější schopnost, kterou by měl mít opravdu každý novinář… A sice, že každý správný novinář by se měl vždy…
Více

NovinaDřina – Reportáž

Novináři jsou tvorové, kteří neustále hledají odpovědi na otázku: „Co je nového?“ Musí při tom být objektivní, nestranní a přesní. Informace pak předkládají čtenářům prostřednictvím zpravodajství. V něm není prostor pro novinářův názor, jde zkrátka o to předat fakta.  Novinařina má ale ještě druhou složku – publicistiku. A to už je kreativnější disciplína. Tam se…
Více

VIRtuálně XXII. – Není vir jako vir

Náš týden o bezpečnosti na internetu se pomalu chýlí ke konci. Zatímco v předchozích dnech byla řeč hlavně o nebezpečí, za kterým oběť vidí konkrétní lidi, dneska se podíváme na něco mnohem víc anonymního – počítačové viry. Nebezpečné programy na internetu číhají na každém rohu. Říká se jim malwary. Pokud máš pocit, že se tě…
Více