+ 420 736 754 372
fakticky.workshopy@gmail.com

Koncepce mediální výchovy – 19. hodina: Co je to názor?

Koncepce mediální výchovy – 19. hodina: Co je to názor?

Třída:

1. ročník ZŠ

Časová náročnost:

jedna vyučovací hodina

Cíle:

  • Formulace myšlenek
  • Rozlišení názoru a faktu
  • Vcítění se do druhé osoby

Předmět:

  • Český jazyk
  • Člověk a jeho svět

Metodika hodiny:

  • Dětem představujeme dnešní hodinu, kdy se budeme bavit o našich názorech a tom, co máme my i ostatní rádi a co si všichni myslí o různých věcech.
  • Děti začínají tím, že mají nakreslit do učebnice či na papír svoji oblíbenou pohádku a vybarvit ji oblíbenými barvami.
  • Hrajeme s dětmi hru, kdy mají za úkol si připravit jednu pohádku, kterou mají ze všech nejraději. Necháme chvíli na přemýšlení a poté začínáme aktivitou. Děti chodí po třídě a hledají dalšího spolužáka, toho se ptají na jeho oblíbenou pohádku. Tu se snaží zapamatovat. Takto děti vymění několik spolužáků, vždy si snaží zapamatovat, jakou kdo měl oblíbenou postavu. Upozorňujeme žáky, aby se pořádně poslouchali a nechávali druhého říct svoji myšlenku. Necháme takto vyměnit alespoň sedm spolužáků.
  • Po skončení hry se ptáme dětí, kolik postav svých spolužáků si zapamatovaly. Některé z nich píšeme na tabuli, například: Petr – Červená karkulka, Marie – Sněhurka. Píšeme zejména různé pohádky, zkoušíme jich napsat alespoň pět rozdílných na tabuli. 
  • Říkáme dětem, že se nám objevilo mnoho různých pohádek. Ptáme se, jestli by se tedy dalo určit nejlepší pohádku na světě – na příkladu třídy ukazujeme, že ne, každý to vidí jinak.
  • Děti mají následně za úkol vymyslet si své nejoblíbenější zvíře a vybarvit jej svou nejoblíbenější barvou. Dáváme čas asi pět minut. Ve chvíli kdy mají děti v lavici hotovo, sdílejí si ve dvojici své výsledky. 
  • Ptáme se, jaké zvíře a jaká barva je tedy nejlepší na světě. Necháme děti znovu chvíli diskutovat ve třídě a sdílet svá zvířata a barvy. Snažíme se je dovést následně k tomu, že je to stejné jako s pohádkou – každý může mít jiný názor na situaci. 
  • Dětem vysvětlujeme v případě potřeby slovo názorjedná se o to, jak každý z nás na něco kouká, ostatní to ovšem mohou vnímat jinak například: oblíbená zvířata, jídla, země, barvy atd. Říkáme dětem, že je v pořádku, že každý máme odlišné názory a je potřeba je respektovat a jiným lidem se za odlišné názory nesmát ani jim nenadávat.

Reflexe hodiny: Nakreslete, co si myslíte, že má váš spolužák ze všeho nejraději k jídlu. Společně si pak porovnejte, jestli jste se trefili.

Tipy pro rodiče:

Dnes jsme se s dětmi bavili o tom, co je to názor a že každý jej může mít odlišný a je potřeba druhou osobu za to respektovat a nikoliv ji nadávat či se jí posmívat.

  • Čemu jste se dnes věnovali na hodině?
  • Co je to názor?
  • Můžeme mít každý jiný názor na stejnou věc? (například oblíbené zvíře)
  • Zkuste si společně u jakéhokoliv tématu sdílet své názory na něj, ukážete si tím, že každý situaci může vnímat odlišně a naopak některá témata zcela identicky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *