+ 420 736 754 372
fakticky.workshopy@gmail.com

Fak(e)ticky – o nás

Jsme nezisková organizace. Čteme se [fakticky], protože [fejky] tu nechceme. Proto se věnujeme mediální výchově a kritickému myšlení. A to už přes čtyři roky. Dosud jsme realizovali interaktivní workshopy pro stovku škol a pro více než deset tisíc dětí. Zabýváme se mediální výchovou, kritickým myšlením, bezpečností na internetu a kultivovaným diskutováním. A protože ve školách to nekončí, děláme interaktivní workshopy i pro učitele, obce a firmy.

Jsme lidé rozličných profesí: učitelé, novináři, sociologové, fotografové, grafici… Snažíme se tak o komplexní pohled na mediální výchovu a nahlížení na ni z různých pohledů a oborů. 

Jsme mladí. A svět kolem nás nám není jedno. Ke studentům máme stále blízko, proto zachytáváme trendy, které je formují.  

Jsme otevření a rádi se učíme. Účastnili jsme se několika evropských odborných školení zaměřených na mediální gramotnost a kritické myšlení.

Jsme upovídaní, a tak rádi debatujeme. A to hlavně ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla. Už jsme diskutovali například s Jindřichem Šídlem, Václavem Moravcem nebo Michalem Kaderkou. A vždycky to bylo objevné.

Přemysl Danda

Jsem učitelem na ScioŠkole na Praze 4, dříve jsem pracoval jako redaktor Hospodářských novin a byl jsem spolupracovníkem projektu Demagog.cz, který se zaměřuje na ověřování faktických výroků. Dezinformace jsou jedním z velkých rizik současné společnosti a vnímáme jako klíčové pokusit se o rozvoj mediální gramotnosti a zejména kritického myšlení.

Aneta Štokrová

Jsem studentka žurnalistiky na Univerzitě Karlově a externí redaktorka Radia Wave, stanice pro mladé posluchače Českého rozhlasu. Dnešní svět mladých je propojen médii a sociálními sítěmi, proto je důležité řešit také témata, která se jich přímo týkají. Ať už jde o sdílení memů nebo osobních údajů, snažíme se dětem ukázat, jak z internetu udělat bezpečnější místo, a předcházet tak i kyberšikaně. 

Valérie Štylerová

Studuji žurnalistiku na FSV UK. Kromě aktivit ve Fak(e)ticky se věnuji například i dobrovolnictví v environmentálně vzdělávacím oddílu pro mládež, výuce angličtiny, práci s audiem a tvorbě webů. Nejčastěji jsem pak k nalezení s propiskou a blokem v ruce a dvaceti neodbytnými otázkami v hlavě – a právě proto považuji diskuzi za jednu z nejdůležitějších součástí mediální výchovy.

Kristýna Zvelebilová

V minulosti jsem vystudovala fotografii a zaměřuji se na vizuální žurnalistiku, protože novinařina nejsou jen slova a text. Množství informací k nám více než kdy jindy proudí skrze obrazy, mezi kterými je o to těžší najít pravdivé informace. Mám zkušenosti z práce fotografky a fotoeditorky ve vydavatelství Economia a studovala jsem mediální studia a žurnalistiku ve Finsku a na FSV UK.

Adam Zanka

V Norsku jsem studoval obor sociální a mediální komunikace. Mimo jiné jsem zde spolupracoval s místní studentskou organizací na integraci syrských dětí pomocí sportu. V současnosti vedu kurzy angličtiny na základní škole a právě obě tyto zkušenosti práce s dětmi mě přesvědčily o důležitosti umět pracovat s informacemi prakticky od prvního momentu, kdy dítě přijde do kontaktu se sociálními sítěmi.

Markéta Svobodová

Jako studentka žurnalistiky na FSV UK vnímám, že dnešní doba je natolik rychlá, že dá práci vyznat se v aktuálním dění nebo v technologiích. Prací ve Fak(e)ticky se snažím rozšiřovat povědomí o mediální gramotnosti, o fungování a vlivu sociálních sítí nebo o dezinformacích. Kromě toho jsem zapojena do projektu Link2Ukraine, ve kterém se snažíme podávat ověřené informace a analýzy o dění na Ukrajině i ve více jazycích. Ráda fotím, čtu, cestuju a poznávám zajímavé lidi.

Ema Dvořáková

Jsem studentkou žurnalistiky na FSV UK a geografie na PřF UK. Na žurnalistice se věnuji hlavně fotce. Geografii jsem začala studovat hlavně proto, že je třeba uvědomovat si, že všechno je se vším spojené. Média, sociální sítě a všudypřítomné informace utvářejí geopolitické vztahy po celém světě. Dle mých zkušeností je proto důležité kriticky myslet a přemýšlet nad věcmi v širším celku.

Monika Všetečková

Matyáš Počepický

Nikol Mudrová

Studuji žurnalistiku na FSV UK, kde se zaměřuji zejména na fotografii, dezinformace a nová média. Mám za sebou psaní a focení pro Studentu, stáže v ČT a v Seznam Zprávách, kde jsem nakonec zakotvila. V SZ edituji sociální sítě, píši zpravodajský newsletter a sem tam objíždím seniory s workshopy mediální gramotnosti. Ve volném čase se snažím co nejvíc číst, pít litry kafe a neprokrastinovat.

Julie Hlaváčová

Jsem studentkou sociologie a sociální antropologie na FSV UK. Přestože nestuduji žurnalistiku, jsem přesvědčena, že propojení mediální gramotnosti
a společenských témat je velmi důležité. Ráda s lidmi diskutuji a věřím, že ke kvalitní diskuzi je třeba, aby účastníci byli schopni analyzovat a ověřovat informace. Baví mě cestovat a nakupovat takové množství knih, na které nemám čas ani místo v knihovně.

Jan Kašík

Studuji magisterský obor Sociologie se specializací Veřejnost a politika. Kromě toho jsem i amatérský herec, básník a tanečník. Ve svém studiu i životě se snažím zaměřovat na zlepšování našeho světa pro stávající i budoucí generace – ať už ve vzdělávání, nebo třeba v otázce životního prostředí, závislostí a nebo kritického myšlení. Zakládám si na pozitivním, kreativním přístupu založeném na vědeckých poznatcích, což se snažím předávat i studentům v rámci workshopů, nebo na našich sociálních sítích. Na změnu se podle mě nedá čekat a doufat, že ji jednou někdo udělá za nás, proto jsem se připojil k Fak(e)ticky a snažím se být tou změnou sám.

Kateřina Zemanová

Studuju žurnalistiku na FSV UK, nejradši fotím a píšu o kultuře a sociálních tématech. „Jedna paní, která povídala” a stáž v Seznam Zprávách v rámci týmu Sherlock mě naučily, že ověřené informace nerostou na stromech, ale často se po nich musíme pídit s lupou.

Oliver Zich

Jsem studentem gymnázia a činnost ve Fak(e)ticky mi pomáhá v rozvoji dovedností jako jsou třeba grafický design na sociálních sítích nebo práce s dětmi. Mimo Fak(e)ticky se věnuji různorodým projektům, například spolupráci na umělecké akci s tematikou parkouru, nebo podílení se na vydání sbírky hospodské poezie s mými přáteli. Rád čtu, procházím second handy a učím se nové věci – ať už je to ovládání Pythonu nebo fermentace kimchi.