+ 420 736 754 372
fakticky.workshopy@gmail.com

Koncepce mediální výchovy – 17. hodina: Můžeme nějak vyřešit hádku?

Koncepce mediální výchovy – 17. hodina: Můžeme nějak vyřešit hádku?

Třída:

2. ročník ZŠ

Časová náročnost:

jedna vyučovací hodina

Cíle:

  • Vcítění se do pohledu druhého
  • Poskytnutí zpětné vazby
  • Řešení konfliktu

Předmět:

  • Český jazyk
  • Prvouka

Metodika hodiny:

S žáky se bavíme o tom, jak řešit konflikty, které mohou nastat mezi námi a druhou osobou.

Ptáme se, jestli se v poslední době s někým hádali. Necháme jim prostor, aby se nad danou situací zamysleli a zkusili si vzpomenout, jak taková situace vznikla a jak se v při ní cítili.

Pokládáme otázku, jestli se nedalo řešit situaci jinak než hádkou. Poté si sdílíme před třídou tyto vzpomínky (pokud nebude chtít nikdo začít, může učitel začít vlastní zkušeností).

Zkoušíme s dětmi dát dohromady několik bodů, jak bychom měli takové konflikty řešit, pokud už nastanou: 

  1. Zhluboka se nadechnout a uklidnit se, 
  2. Nekřičet na druhého
  3. Neubližovat mu
  4. Snažit se najít řešení konfliktu
  5. Na chvíli přerušit diskuzi a poté se k ní vrátit

Představujeme situaci, kdy se hádají dva naši kamarádi. Ptáme se, jak by se situace mohla vyřešit a jak se asi cítí jednotliví účastníci hádky:

Situace: Dva kamarádi si oba chtějí hrát se stejnou hračkou, jsou to přátelé a nemohou se dohodnout, začínají tak na sebe křičet a dokonce se pošťuchovat. 

  • Jeden z nich tvrdí, že si s ní ještě nehrál, a proto by měl mít hračku on. 
  • Druhý říká, že je to jeho hračka a že patří jemu. 

Ptáme se dětí, jestli někdo nechce zkusit sehrát scénku divadelně tak, jak by se to mohlo správně vyřešit.

Žáci následně zkouší vymyslet ve dvojicích řešení následujících situací – co by spolužákovi řekli, aby nevytvořili konflikt a dokázali dát zpětnou vazbu.

Situace: Nelíbí se vám obrázek, který váš spolužák nakreslil

  • Chcete říct, že obrázek, který nakreslil, je ošklivý.
  • Chcete říct, že kreslení spolužákovi vůbec nejde, je trochu nešika.
  • Chcete říct, že byste to dokázali mnohem lépe.

    Připomínáme žákům, že je potřeba se vždy zamyslet, jak mluvíme s někým dalším, abychom mu neublížili a snažili se situaci zlepšit/pomoci ji vyřešit.

Reflexe hodiny: Jak bys řekl/a spolužákovi, aby na tebe teď nemluvil, protože se musíš soustředit? Nezapomeň, že spolužáka nechceš ranit ani rozčílit.

Tipy pro rodiče:

Dneska jsme se zaměřovali na zvládání hádek a konfliktů. Zkoušeli jsme společně navrhnout řešení konfliktů a vcítit se do pohledu druhé osoby.

  • Jak bychom měli řešit hádky?
  • Co si nejvíce pamatuješ z dnešní hodiny?
  • Zkuste se zaměřit na poskytování zpětné vazby. Zaměřte se na to, abyste nekritizovali, ale skrz zpětnou vazbu pomohli dotyčnému s danou situací.
  • Zkuste si společně vytvořit pravidla, jak postupovat v situaci, kdy se ocitnete v nějakém konfliktu. (Uklidnit se, snažit se najít řešení, zamyslet se nad tím, jak to vnímá druhá osoba atd.)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *