+ 420 736 754 372
fakticky.workshopy@gmail.com

Koncepce mediální výchovy – 9. hodina: Proč koukáme na televizi?

Koncepce mediální výchovy – 9. hodina: Proč koukáme na televizi?

Cíle:

  • Formulace myšlenek
  • Argumentace
  • Práce ve skupině

Předmět:

  • Člověk a jeho svět

Průběh hodiny:

Úvod

  • Začneme debatu o televizi. Žáci mají za úkol si ve dvojicích odpovědět na tyto otázky:
    • Jak často koukají na televizi? 
    • Na co nejčastěji a nejraději koukají? 
    • Kdy koukají na televizi?

Následně žáci před třídou představují odpovědi svého spolužáka.

Scénka

  • Rozdělíme žáky do šestic. Ty mají za úkol připravit a sehrát scénku, jak se rodina dívá doma v obýváku na televizi. Poprvé mají scénku zahrát tak, jak by to mělo vypadat, když se rodina má dohodnout, na co se dívat. Podruhé jak by to v žádném případě vypadat nemělo.
  • Postavy: maminka, tatínek, 2 děti, babička a dědeček.
  • Scéna: Rodina sedí večer v obývacím pokoji a dohaduje se, na co se budou koukat. Každý se snaží prosadit si svůj pořad a zdůvodnit proč. (na začátku zdůraznit, aby se “herci” drželi svých rolí)

Reflexe situace doma

  • Žáci mají následně za úkol napsat na papír odpovědi na následující otázky:
    • Jak to funguje u vás doma? 
    • Na co většinou večer koukáte? Kdo si nejčastěji prosadí svůj program? 
    • Máte i svá místa na gauči a křeslech, nebo každý večer sedíte každý jinde?
    • Dokážete se doma dohodnout, nebo se to strhne v hádku?
    • Zvládám já sám ustoupit, když se chce dívat někdo jiný na odlišný pořad?

Diskuze o TV

  • Brainstorming na téma, jestli je lepší sledovat seriály a filmy v televizi či na jiné platformě (např. Netflix, internet…) Vyzýváme žáky, aby říkali pro i proti k oběma variantám.
  • Žáci mají následně za úkol napsat do svých sešitů či učebnice, co by se vše dalo dělat doma v rodině místo sledování televize. (děti vypíší do učebnice nápady – např. hraní her, společné vaření, čtení…)
  • Sdílíme jednotlivé nápady s třídou.

Reflexe hodiny: Nakresli, jak vypadá váš klasický večer doma.

Tipy pro rodiče: 

V dnešní hodině jsme se bavili o našich návycích (a návycích naší rodiny) spojených se sledováním televize.

  1. Zreflektujte doma, jak často se každý díváte na televizi a jestli vám to vyhovuje či nikoliv. 
  2. Zkuste jeden večer v týdnu místo večerního sledování televize některé z aktivit, které má Váš syn/Vaše dcera vypsané ve cvičení v učebnici. Bavte se v rodině, zda je to lepší/horší než večer u obrazovky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.