Koncepce mediální výchovy – 9. hodina: Proč koukáme na televizi?
Cíle:
- Formulace myšlenek
- Argumentace
- Práce ve skupině
Předmět:
- Člověk a jeho svět
Průběh hodiny:
Úvod
- Začneme debatu o televizi. Žáci mají za úkol si ve dvojicích odpovědět na tyto otázky:
- Jak často koukají na televizi?
- Na co nejčastěji a nejraději koukají?
- Kdy koukají na televizi?
Následně žáci před třídou představují odpovědi svého spolužáka.
Scénka
- Rozdělíme žáky do šestic. Ty mají za úkol připravit a sehrát scénku, jak se rodina dívá doma v obýváku na televizi. Poprvé mají scénku zahrát tak, jak by to mělo vypadat, když se rodina má dohodnout, na co se dívat. Podruhé jak by to v žádném případě vypadat nemělo.
- Postavy: maminka, tatínek, 2 děti, babička a dědeček.
- Scéna: Rodina sedí večer v obývacím pokoji a dohaduje se, na co se budou koukat. Každý se snaží prosadit si svůj pořad a zdůvodnit proč. (na začátku zdůraznit, aby se “herci” drželi svých rolí)
Reflexe situace doma
- Žáci mají následně za úkol napsat na papír odpovědi na následující otázky:
- Jak to funguje u vás doma?
- Na co většinou večer koukáte? Kdo si nejčastěji prosadí svůj program?
- Máte i svá místa na gauči a křeslech, nebo každý večer sedíte každý jinde?
- Dokážete se doma dohodnout, nebo se to strhne v hádku?
- Zvládám já sám ustoupit, když se chce dívat někdo jiný na odlišný pořad?
Diskuze o TV
- Brainstorming na téma, jestli je lepší sledovat seriály a filmy v televizi či na jiné platformě (např. Netflix, internet…) Vyzýváme žáky, aby říkali pro i proti k oběma variantám.
- Žáci mají následně za úkol napsat do svých sešitů či učebnice, co by se vše dalo dělat doma v rodině místo sledování televize. (děti vypíší do učebnice nápady – např. hraní her, společné vaření, čtení…)
- Sdílíme jednotlivé nápady s třídou.
Reflexe hodiny: Nakresli, jak vypadá váš klasický večer doma.
Tipy pro rodiče:
V dnešní hodině jsme se bavili o našich návycích (a návycích naší rodiny) spojených se sledováním televize.
- Zreflektujte doma, jak často se každý díváte na televizi a jestli vám to vyhovuje či nikoliv.
- Zkuste jeden večer v týdnu místo večerního sledování televize některé z aktivit, které má Váš syn/Vaše dcera vypsané ve cvičení v učebnici. Bavte se v rodině, zda je to lepší/horší než večer u obrazovky.