+ 420 607 794 511
workshopy@faketicky.cz

Koncepce mediální výchovy – 8. hodina: Realita vs. mediální realita

Cíle:

  • Jak média zpracovávají informace
  • Rozlišení termínů „realita“ a „mediální realita“
  • Argumentace a hledání definic
  • Tvorba zprávy
  • Sloh

Předmět:

  • Český jazyk
  • Člověk a jeho svět

Průběh hodiny:

Úvod

  • Zeptáme se žáků, co si představují pod pojmem “realita”. Jejich definice zapisujeme na tabuli. Po chvíli jejich názory shrneme do vysvětlení, že realita je jinými slovy skutečnost – všechno, co existuje, fakta bez jakýchkoliv představ, přání, domněnek. 
    • Můžeme uvést na příkladu: Pokud se Ele (z příběhu) líbí Eda a má ho opravdu ráda a chtěla by, aby s ní Eda chodil, je to její představa nebo přání. Pokud ale přijde za Edou, řekne mu, jak moc ho má ráda, on ji řekne, že jí má taky moc rád a moc rád by s ní chodil, pak se to stává realitou.

Mediální realita

  • Položíme třídě otázku, zda média ukazují realitu takovou, jaká opravdu je. (Můžeme uvést třeba na příkladu večerních televizních novin – vzhledem k tomu, že v tomto věku děti se zpravodajstvím nepřichází ještě příliš do styku, můžeme nejprve pustit pár reportáží ze Zpráviček ČT:D.)
  • Po debatě vybereme žáka, který bude hrát novináře. Musí v krátké zprávě během půl minuty (stopovat) přiblížit, jak vypadá běžná přestávka ve třídě. Takto mohou vystoupit podle času i další děti. 
  • Poté se ptáme, zda přestávku popsali správně. Zapomněli na něco? Dělá někdo něco o přestávce jinak? 

Shrnutí

  • Shrneme, že novináři mají málo času, zároveň nemusí vidět úplně všechno a sehnat 100% relevantních informací a tudíž je malá pravděpodobnost, že cokoliv popíšou se všemi náležitostmi přesně tak, jak se to stalo. Jinými slovy tedy to, co najdeme v médiích není skutečnost, ale to, jak skutečnost vidí novinář.

Reflexe hodiny: Zamyslete se nad dnešní hodinou a napište sloh na téma Jak vidím svět (Svět mýma očima).

Tipy pro rodiče: 

V dnešní hodině jsme si říkali, co je to realita a shodli jsme se, že mediální realita nemůže být naprosto přesná.

  1. Co je to realita? 
  2. Proč novinář nedokáže realitu věrně popsat?
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.