Koncepce mediální výchovy – 2. hodina: Je tato stránka pro mne?
Cíle:
- Bezpečnost na internetu
- Diskuze a formulování myšlenek
- Posuzování obsahu
Předmět:
- Český jazyk
- Člověk a jeho svět
- Vlastivěda
Materiály:
Semafor – tři kolečka, která si dítě vybarví podle semaforu (viz obrázek níže)
Metodika:
1) Ptáme se dětí, jak se mají chovat bezpečně, když jsou venku samotné, bez kohokoli staršího (snažíme se je dovést k tomu, aby nemluvily s cizími lidmi; dokázaly si říct o pomoc; věděly, kde pomoc mohou najít).
2) Představíme dětem, že se dneska budeme bavit o tom, jak se chovat bezpečně na internetu při navštěvování různých webových stránek. Uvedeme, že musejí být opatrné stejně, jako když jsou samy venku. Ptáme se:
- Jaké stránky například sledujete, když jste na internetu?
- Správné chování na internetu se dá ohodnotit barvami jako na semaforu. Jaké to jsou a co nám říkají? > U internetových stránek je to velmi podobné; některé weby jsou pro nás naprosto bezpečné a vhodné, u některých bychom měli být na pozoru a některé bychom měli co nejrychleji opustit, jelikož jsou pro nás nebezpečné nebo nevhodné.
3) Definujeme si, co budou znamenat jednotlivé barvy na semaforu v případě internetových stránek:
- Zelená = stránka je pro nás srozumitelná; obsah je pro nás zábavný; věci, které tam děláme, jsou určené pro nás.
- Oranžová = stránky, u kterých si nejsme jisti, jestli jsou určené pro nás; obsahují slova, která jsou pro nás nesrozumitelná; ptají se nás na adresu, telefonní číslo a další podobné údaje; chtějí po nás vyplnit dotazníky.
- Červená – splňují to, co oranžové + navíc: jsou jednoznačně určené pro starší děti či dospělé; jedná se o místa, kam jsme se dostali náhodou či omylem; součástí jsou obrázky, videa nebo symboly určené pro starší; jde o místa, kde je možné si psát (chatovat) s cizími lidmi. (Někteří žáci nemusí mít s podobnými stránkami zkušenost. Těm je důležité říct, že to je naprosto v pořádku, ale dodat, že je i tak třeba si společně projít, jak by se měli chovat, kdyby se případně na podobné stránky dostali.)
4) Ve dvojicích si žáci povídají o jednotlivých kategoriích, baví se, jaké stránky pod ně mohou spadat, jak se na nich chovat a jak poznat, ke které kategorii patří. Někteří to pak sdílejí s ostatními před třídou způsobem, že popisují myšlenky svého kolegy.
5) Necháme je vytvořit si vlastní semafor (nebo vystřihnout, viz obrázek níže). Jednotlivé barvy si mohou nakreslit nebo mohou mít semafor ve cvičebnici připravený, kdyby se jim ho nechtělo vytvářet celý.
6) Vysvětlíme pravidla hry, kterou si teď děti zahrají: stoupnou si do lajny. Když se řekne stránka, která má být zelená, udělají dva kroky dopředu. Když zazní oranžová stránka, znamená to jeden krok dopředu. Při červené stránce děti stojí. Když odpoví špatně, dělají dva kroky zpátky.
Popisy webových stránek pro hru:
- Hrajeme si online hru, když nás to najednou přehodí na jinou stránku, kde nám rovnou píše cizí člověk, jak se máme (červená)
- Koukáme se na stránky, kde najdeme zábavné informace o naší oblíbené postavě z knížky nebo filmu, dokonce i rodiče si myslí, že je to skvělé (zelená)
- Hledáme obrázek srdíčka, ale najednou na nás vyskočí obrázky, které nás dostávají do nepříjemné situace. Necítíme se pohodlně, obrázky jsou pro dospělé (červená)
- Hledáme informace o raketách a dostáváme se na stránky, kde slovům příliš nerozumíme – jsou až moc složitá (oranžová)
- Projíždíme si internetové stránky oblíbeného pořadu. Jsou tu výborné aktivity pro děti (zelená)
- Narazili jsme na parádní stránku pro děti, kde si ale lidé zároveň píšou v chatu (oranžová)
- Objevuje se stránka, která nás zajímá a vypadá v pořádku, ale chce po nás emailovou adresu (oranžová)
- Učitel nám doporučí stránku, kde se můžeme dozvědět informace o tygrech, a dokonce jsou na ní různé vzdělávací hry (zelená)
Reflexe hodiny: Zkuste napsat nebo nakreslit, co byste měli dělat, když se omylem dostanete na červené stránky, které pro vás nejsou vhodné.
Tipy pro rodiče:
- Co bylo nejzajímavějšího na dnešní hodině?
- Jak poznáme, že jsou pro nás internetové stránky vhodné?
- Zkuste si společně říct, co dělat ve chvíli, kdy narazíme na nevhodnou stránku. (zamyslíme se, jestli je na stránce něco špatně, dojdeme pro dospělou osobu, stránku již nevyhledáváme, můžeme ji zablokovat naším vyhledávačem, …)